In het dagelijks leven komen we op talloze manieren in aanraking met stress. In het verkeer, op het werk en ook in onze thuissituatie kunnen stressvolle momenten voorkomen die erin resulteren dat we niet alleen mentaal maar ook fysiek beïnvloed worden. Zo kan stress naar het lichaam trekken en ervoor zorgen dat bepaalde organen niet meer op de juiste manier kunnen functioneren. Het hart is bijzonder vatbaar door deze situaties en kan beschadigingen oplopen wanneer je voor een lange periode te maken krijgt met deze impulsen.

De gevolgen van stress op het hart

Stress is een vervelend gevoel dat niet alleen in je hoofd aanwezig is maar door het gehele lichaam gevoeld kan worden. Een vreemd gevoel in je buik, hoofdpijn, misselijkheid en negatieve gedachten zijn bekende gevolgen van stress. Maar ook de hartslag wordt aanzienlijk beïnvloedt. Denken aan stressvolle moment zorgt voor een verhoogde hartslag. Wanneer het hart snel slaat kunnen hartkloppingen voorkomen. Hierbij voel je de kloppingen goed op de borst en lijkt het alsof het hart zeer intensief slaat. Het gevoel wordt vooral veroorzaakt door het onregelmatige ritme van de hartslag. Doordat het gevoel onbekend is valt het bijzonder op.

Waar wordt stress door veroorzaakt?

Doordat we dagelijks op allerlei manieren in aanraking komen met stress is het niet altijd eenvoudig vast te stellen waar de stress nu exact vandaan komt. Toch is het slim om dit te achterhalen, tenslotte kun je op deze manier ook het probleem van de hartkloppingen oplossen. Ga na of de stress komt van jouw baan - dit kan komen door een vervelende baas, een stapel werk of een vervelende werksfeer. Maar ook het verkeer kan veel stress veroorzaken. Een moeilijke gezins- of woonsituatie leidt ook vaak tot stress. Met tientallen bronnen van stress zijn wij als mens vandaag de dag flink vatbaar voor het verkrijgen van stress.

De hartkloppingen die je als gevolg van stress voelt kunnen worden voorkomen wanneer de stress ook weggaat. Het is daarom nodig om de stress zo spoedig mogelijk uit je leven te laten verdwijnen. Een goede manier hiervoor is om de situatie vanaf een afstand te bekijken en te oordelen wat je nu het beste kunt doen. Probeer daarbij ook met iemand over deze stresssituatie te praten. Door het met anderen te delen krijg je andere impulsen en kun je, eventueel met de hulp van diegene waar je mee praat, de stress oplossen.

Wat kun je doen tegen hartkloppingen?

Het is prettig wanneer je de hartkloppingen zo spoedig mogelijk kunt oplossen wanneer je hiermee te maken krijgt. Het is allereerst belangrijk om de ademhaling naar een normaal niveau te brengen. Adem eerst rustig in en uit en doe dit gedurende de eerste 20 seconden. Let hierbij goed op je ademhaling en probeer elke andere gedachte te negeren. Na 20 seconden kun je wat dieper inademen en uitademen. Houd de hartslag ondertussen in de gaten maar maak je geen zorgen wanneer deze sneller gaat kloppen. Binnen een minuut nemen de hartkloppingen af en zul je er geen last meer van ondervinden. De volgende keer dat je weer te maken krijgt met hartkloppingen ten gevolge van stress kun je deze methode weer toepassen.

Let op: Het is heel belangrijk om uzelf zo goed mogelijk te informeren en direct een huisarts te raadplegen. Gaaltijd naar een huisarts of specialist als u symptomen van een ziekte of aandoening bij uzelf of iemand andersziet.

Advertentie

Jouw content hier?

Jouw artikelen mogen ook op deze website staan, zolang ze maar over onze onderwerpen gaan. Kijk op de contact pagina voor details.